Alleen maar genieten... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Thiesen - WaarBenJij.nu Alleen maar genieten... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Michelle Thiesen - WaarBenJij.nu

Alleen maar genieten...

Blijf op de hoogte en volg Michelle

24 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hier maar weer eens een update vanuit het warme Suriname. De tijd vliegt hier voorbij, het is zo bizar hoe snel hier een week weer om is. Vandaag mag ik alweer de laatste 4 weken gaan aftellen, helaas..

De afgelopen weken hebben we nog een aantal trips gedaan. 2 weken geleden zijn we 2 dagen naar Braamspunt geweest. Toen we in het bootje stapten, begon het helaas al te regenen. Braamspunt is een speciaal strand waar de zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Vooral in deze tijd zijn ze erg actief. ’s Avonds rond een uur of 9, gingen we het strand op voor een wandeling en om zeeschildpadden te spotten. We zagen veel sporen op het strand van verschillende schildpadden. Na een tijdje wandelen in nog altijd hevige regen, kwamen we de eerste grote schildpad tegen. We waren met een grote groep, en om de schildpad niet weg te jagen moesten we rustig zijn en mochten we geen foto’s maken met een flitser. We zagen hoe de schildpad zijn soort nest maakte waarin hij de eieren kon leggen. Het was mooi om dit hele proces te zien.
Toen we terug kwamen bij het hangmattenkamp waren we helemaal doorweekt van de harde regen. Na nog wat drankjes te hebben gedaan, was de eerste nacht in de hangmat slapen een feit. Ik moet toegeven dat ik echt goed had geslapen, en dat een hangmat best lekker ligt. ’s Ochtend rond zonsopgang stond nog een wandeling gepland. Deze heb ik geskipt omdat het nog steeds volop regende en ik geen zin had om weer helemaal doorweekt terug te komen.
Nadat we hadden ontbeten keerden we met het bootje terug naar de stad. En ja hoor, hier scheen natuurlijk de zon. Nou die kon ik wel even gebruiken na een weekendje met alleen maar regen.

Maandag 1 juni ben ik begonnen met nachtdiensten op stage. Dit is niet verplicht, maar ik wilde dit graag. Dit omdat ik het fijn vind om een zo compleet en goed mogelijk beeld te hebben van de afdeling en de werkzaamheden. Ik heb 3 nachten gehad en het is me gelukkig goed bevallen. Er zijn genoeg werkzaamheden in de nacht, dus de tijd ging snel voorbij. Na de 3 nachten heb ik 2 dagen vrij gehad, waarna ik begon aan mijn late diensten. Dit waren er ook maar 3 in totaal. Ik vond de afwisseling van diensten even heel fijn.

In het weekend hebben we nog een bezoekje gebracht aan de centrale markt. Dit is een grote markt aan de waterkant, waar echt van alles word verkocht. Er was voornamelijk veel groenten en fruit en vis. Ook gingen we voor de eerste keer roti eten bij een roti shop in de stad. Ik had gedacht dat we een roti rol zouden krijgen, maar nee hoor. We kregen een bord met de vulling en een bord met de roti bladen. Het is dan dus de bedoeling dat je de kip zelf afkluift en met het blad de vulling pakt en hierna op eet. Nouja, weten we dat ook weer.. De volgende keer ga ik toch maar voor een roti rol.

En toen was het alweer de dag dat ik bezoek zou krijgen. Ik ging Twan, mam en Robin ophalen op het vliegveld en wat was het leuk om ze weer te zien! ’s Avonds zijn we met z’n alle inclusief Marlieke en Marion gaan uiteten, dit omdat Marlieke jarig was. Een week is kort om veel dingen te zien en te doen in Suriname, maar ik kan zeggen dat we aardig wat gepland hadden en ze toch veel dingen heb kunnen laten zien in een korte tijd.
Ook zijn we samen op trip geweest naar Nickerie en Bigi pan. We begonnen de trip met een 4 uur durende reis naar Nickerie. Dit is een district in Suriname, waar ook Bigi Pan ligt. In Nickerie hebben we een bezoekje gebracht aan de zeedijk en aan de centrale markt en hebben we in een warung geluncht. Dit is een klein javaans eethuisje of restaurantje. Hierna zijn we doorgereden naar de plaats waar we gingen overstappen in de bootjes. Bigi pan is een heel groot meer met daaromheen veel natuur, dus dit is alleen per bootje bereikbaar. Het was ongeveer een uurtje varen. Tijdens het varen hebben we ook nog verschillende kaaimannen gespot en er eentje gevangen.
Toen we waren aangekomen op het meer, stonden er 9 huisjes op palen midden op het meer. Heel leuk om te zien. Nadat we ons huisje hadden bereikt, stond een stukje varen op de planning waarbij we vogels gingen spotten en we konden zwemmen in het meer. De gids kwam met het idee om dit per kano te doen, en ja ik hoor ik was zo gek om dit te geloven. Na heel lang peddelen waren we op het midden van het meer aangekomen, en je raad het al.. Het bootje liep vol. Heel fijn, we kwamen echt geen meter meer verder. De anderen waren inmiddels al terug, en ze vonden dat we allang weg waren dus kwamen met het goede idee om maar eens te komen kijken of alles goed ging. Gelukkig, na lange uren op het water onze redder in nood, haha. De dag erna gingen we richting de oceaan en het hierbij gelegen modderbad. Het was zo leuk, al leek het wel alsof ik 10 kg zwaarder was toen ik in de modder wilde opstaan.
Op dinsdag ging ik met mam en Robin naar Brownsberg. Deze had ik zelf wel al gelopen, maar vond het toen erg leuk en leek me ook leuk om met hun samen te doen. Het begon al goed.. Op weg naar boven kwamen we iets tegen wat we allemaal niet hadden verwacht. Midden in de weg was een hele grote plas water van ongeveer 1 meter diep. Hier konden we met het busje niet doorheen en moest er dus iets anders worden bedacht. Na 2 uur vertraging was er geregeld dat er een auto vanaf boven zou komen en ons mee zou nemen. Prima plan, al moesten we nog met al onze spullen door het water heen lopen. Eenmaal boven kon de tocht beginnen. Het afdalen stelt helemaal niks voor, en je bent snel bij 2 mooie watervallen die in de jungle liggen. De klim naar boven was toch ietsje zwaarder, maar een hele uitdaging. Omdat dit mijn 2e keer was, vond ik het reuze meevallen. Voor mam en Robin was het even afzien, maar we did it!
Ze zeggen altijd; time flies when your having fun. En zo is dat, voor ik er erg in had was het alweer donderdag en dus tijd om weer afscheid te nemen. We hebben samen een mooie week gehad, en vind het leuk dat ze nu een idee hebben hoe het leven hier is.
Achja, precies vandaag over een maand ben ik alweer thuis. Ik wil er helemaal nog niet over nadenken, want ik wil nog helemaal niet weg hier. Ik geniet van dit mooie land en van alles wat ik hier meemaak. Voordat we weer in Nederland zijn, hebben we nog een paar mooie trips gepland van een aantal dagen.
En ja, stage waarvoor ik eigenlijk hier ben. In het weekend vergeet ik wel eens dat ik stage loop, want dan heb ik voor een paar dagen een vakantiegevoel. Maar stage bevalt echt heel goed. Ik heb een hele leuke afdeling met veel leuke collega’s. Ook zijn er veel verschillende ziektebeelden en verpleegtechnische handelingen, waardoor het elke dag weer interessant en leerzaam is.
Nog even een goed nieuwtje! Ik ben ingeloot voor het ziekenhuis van volgend schooljaar. Dit betekend dat ik mag gaan afstuderen in het ziekenhuis, yes!

Liefs uit SU

• 25 Juni 2015 - 16:51

Riet Klaessen:

Hoi Michelle wat maak jij veel mee................. Het doet ons goed te lezen hoe jij je thuis voelt in een land zo totaal anders dan Nederland.Jij kunt je goed aanpassen en ziet wel zo'n beetje overal uitdaging in........behalve twee dagen in de regen lopen :)
    Ga nog maar lekker 4 weken genieten en als je terugkomt is het ...........zomervakantie, toch?
    Groetjes en tot ziens, Jac en Riet

• 27 Juni 2015 - 22:32

Mia Simons:

Whaaw Michelle wat een superstage. Geweldig dat je deze kans gegrepen hebt, het is enorme levenservaring. In mijn tijd was zoiets niet mogelijk, maar als ik deze kans gehad had weet ik zeker dat ik dat ook gedaan had. Super dat mam, Twan en Robin zijn gekomen en ook even konden proeven van het mooie Suriname. Ik wens je nog hele fijne weken en kom over vier weekjes gezond en wel terug.